Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Az édesítőszerekről

Az édesítőszerekről

Mikor arra a döntésre jutunk, kihagyjuk életünkből a cukrot, hajlamosak vagyunk azonnal valami féle helyettesítő termékhez nyúlni. Érdemes azonban ezen döntésünket jól megfontolni.

Természetes vagy mesterséges?

Az édesítőszereket először is fontos két nagy csoportra bontanunk, és külön kezelnünk őket. Az első halmaz a mesterséges édesítőszerek, amelyeket kémiai úton állítanak elő, természetes úton nem fellelhetőek. A másik csoport a cukorhelyettesítők, melyek nagyrészt növényi eredetű, természetes anyagokból készülnek.

Jót tesz a diétámnak?

Egy-egy cukorhelyettesítő kiválasztása esetén főként a diéta és a fogyás motivál minket, ámbár érdemes észben tartanunk ezen termékek negatív hatását is. Első sorban, ha nem megfelelően alkalmazzuk, akkor többet árt, mint használ. A mesterségesen előállított kiváltók hajlamosak még nagyobb éhségérzetet előidézni szervezetünkben, és egyre inkább az édességek fogyasztására sarkallja testünket. Ha rászokunk ezekre az ízekre, testünk és emésztőrendszerünk hajlamos elfelejteni milyen is z igazi édes íz, így, ha véletlenül ilyen étel közelébe kerülünk, könnyen előfordulhat a túlfogyasztás.

Ezek az anyagok természetesen gyomrunknak is újak. Nem emésztett korábban ilyen anyagokat, nehezebb számára a lebontás is. Egy-két mesterséges édesítő akár hasi görcsöket is okozhat, ugyanis nem úgy emésztődnek és szívódnak fel bélrendszerünkben, mint a hagyományos cukrok.

Ami mindenképp kerülendő

A fruktózról sokan azt gondolják, egészséges, ugyanis tulajdonképpen gyümölcscukor, valamint cukorbetegek is fogyaszthatják. Ezen ellentétben a fruktóz az egyik legédesebb cukorpótló, és pontosan ugyan olyan (vagy még súlyosabb) mértékű hízáshoz vezet, mint a kristálycukor.

Tévhit továbbá, hogy a méz megfelelő a helyettesítésre, ám összetételében és kalóriatartalmában is hasonlít a gyümölcscukorhoz. A méz inkább édességnek, nassolni valónak számít, mintsem megfelelő cukorpótlónak.

Mi lehet megfelelő?

A xilit például ízre és állagra is hasonlít a cukorhoz, annyiban más, hogy egy kicsit jobban édesít. Nyírfakéregből vonják ki, tehát természetesnek mondható anyag és alacsony kalóriatartalmának köszönhetően tökéletesen beépíthető bármely diétás étrendbe. Megfelelő alternatíva lehet még a stevia, melyből por állagban mennyiségileg is ugyan annyit kell használni, akár csak a cukorból. Kalória nincs benne, viszont remek gyulladáscsökkentő.

Kis mértékben tehát nem károsak a mesterséges édesítők sem, viszont édességnek mindenképpen érdemes természetes anyagokat, gyümölcsöket, vagy azoknak aszalt formáját választanunk. Álljunk a természetes ízek mellé, ezekkel ugyanis biztosan nem lövünk mellé.

Tartalomhoz tartozó címkék: Cukormentes

Keresés